Carpe Diem bij WOLT

Judith Vennix (WOLT) gaat op in het ontwerpproces

De WERKplaats Onderwijsleertechnologie (WOLT) verstrekt ieder jaar vouchers aan docenten die hun onderwijs willen vernieuwen met onderwijsleertechnologie. Helen de Graaf-Waar vroeg zo’n voucher aan om de module DTflex bij de opleiding Verpleegkunde te herontwerpen. Via de Carpe Diem methode zetten ze daar vandaag een flinke eerste stap mee.

De Carpe Diem methode, ontwikkeld door de Australische professor Gilly Salmon, zorgt ervoor dat een team van ontwerpers samen intensief een complete module (herontwerpt) op een gestructureerde manier. Doordat je steeds overzicht houdt op de gehele module word je gedwongen na te denken over de opeenvolging van (digitale) leeractiviteiten, de variatie daarin en het verband daartussen.

Wat wil je bereiken?

Als eerste polsen de ingevlogen Carpe Diem trainers strategische vergezichten: wat wil je dat jouw student over tien jaar nog steeds is bijgebleven? Een vraag die meteen het denken richt en diepgaande gesprekken over ons onderwijs op gang helpt. Wat wil je eigenlijk bereiken met je onderwijs, en wat voor soort leeractiviteiten horen daar dan bij?

Carpe-Diem-proof: WOLT-ruimte

In de WOLT-ruimte op de 10e verdieping van de locatie Museumpark, die juist voor dit soort activiteiten is bedacht, ontstaat rond de flip-overs een gesprek waarin de module nog eens helemaal doorgelicht wordt. Dit komt vooral door de ontwerpers die niet direct bij de module zijn betrokken: die blijven vragen stellen. Het team bestaat vandaag niet alleen uit docenten die de module geven, maar ook andere docenten, adviseurs en iemand uit de beroepspraktijk zijn aangeschoven.

Tip: stel een breed ontwerpteam samen, waarin ook anderen dan de direct betrokken docenten zitten

Bij Carpe Diem ontwerp je “van achteren naar voren”: vanuit de toetsing worden leeractiviteiten bedacht, die elk hun eigen kleur post-it krijgen. Bijvoorbeeld roze voor online activiteiten, groen voor praktijkoprachten, blauw voor toetsen, enz. Zo krijg je meteen inzicht in variatie en onderlinge samenhang binnen het ontwerp.

“Er ligt te weinig roze, we wilden juist meer roze!”

Opvallend is dat de gesprekken rond de tafel geanimeerder worden naarmate het ontwerp concreter wordt. Er blijken teveel post-its van dezelfde kleur achter elkaar te liggen. Dat moet gevarieerder. “En er ligt te weinig roze! We wilden juist meer roze!”

Variatie en samenhang

Leeractiviteiten waarbij technologie wordt ingezet (Gilly Salmon noemt dit e-tivities) zijn soms online activiteiten die studenten ergens anders dan in het schoolgebouw kunnen doen. De vraag die dan altijd naar voren komt is: maar wat laat je ze dan in de les doen?

Het overzicht van de post-its brengt in deze methode feilloos aan het licht of de opeenvolgende leeractiviteiten een logische samenhang vertonen en hoe activiteiten buiten de les verbonden zijn met de face-to-face bijeenkomsten in de klas.

Chaos is goed

Na drie uur intensief werken blijkt er toch minder gedaan dan gehoopt. Volgens de resources van Gilly Salmon zou voor dit proces twaalf uur moeten worden uitgetrokken. Dan heb je echt een eindproduct en, met een zorgvuldig samengesteld team, een breedgedragen oplossing.

“Het is chaos in mijn hoofd;

chaos is goed”

Toch levert deze middag veel op. Projectleider Helen de Graaf-Waar: “we hebben nu echt al iets waar we concreet mee aan de slag kunnen.” Haar collega beaamt dat op haar eigen manier: “het is chaos in mijn hoofd; chaos is goed.”


Ook aan de slag met Carpe Diem?

Wil jij ook met Carpe Diem aan de slag? Dat kan!

2 gedachtes over “Carpe Diem bij WOLT

  1. Leuke blog! Het gaat alleen om de opleiding Verpleegkunde en niet Verloskunde zoals jullie schrijven.

    Marion van Harn, onderwijsmanager verpleegkunde

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s