Column: Spelen en delen

Hans Reitzema, onderwijskundig adviseur, pleit voor het oprichten van innovatieteams in onze instituten: haal de pioniers van hun zolderkamertjes en geef ze de ruimte die ze verdienen!

Ik zit in een vol voetbalstadion. Mijn blik is – vaak ten onrechte – hoopvol gericht op het veld. Mijn bier slaat dood in een plastic beker. Want zo gaat dat in voetbalstadions. En plots dendert daar met volle kracht de hogeschool mijn gemoed binnen als iemand achter mij keihard roept: “Sparta, naar vóren!”

Het hoort erbij op deze honderd jaar oude tribune. Die kreet klinkt hier elke week. Maar deze keer denk ik: wat een goeie slogan eigenlijk. Daar kan je overal wat mee. Op de hogeschool bijvoorbeeld: HR, naar vóren!

En impliciet roept de hogeschool dat natuurlijk ook. Bijdragen aan innovatie in de regio staat hoog in het vaandel. Maar het onderwijs zelf en het beroep van docent ontwikkelen zich óók in hoog tempo. Zijn wij hierin wel de innovatieve hogeschool die het tempo áángeeft?

Ik denk dat we op zijn best het tempo kunnen vólgen. En dat is jammer. Hogeschool Rotterdam staat bol van de innovatiekracht, maar we hebben dat niet structureel geborgd in onze opleidingen. We zijn te veel afhankelijk van de pionier die eenzaam op een zolderkamertje nieuwe dingetjes zit uit te proberen.

Innoveren zou in elke opleiding dagelijkse praktijk moeten zijn. Docenten die structureel experimenteren, falen, opnieuw proberen en zo samen tot iets nieuws komen zijn de sleutel tot vernieuwend onderwijs. Maar dat moet je wel organiseren.

Ik noem dat spelen en delen: geef een groep docenten structureel de ruimte voor het experiment en laat ze hun bevindingen delen met collega’s. Haal de pioniers uit hun zolderkamertjes en geef ze de ruimte die ze verdienen. En pioniers: claim die ruimte! Dan kunnen jullie op zondag ook gewoon naar het voetballen.

HR, naar vóren!


Download het document Innovatieteams: spelen & delen.

2 gedachtes over “Column: Spelen en delen

  1. Dag Hans,
    Fijn, die voorzet! Helemaal voorstander van en ervaringsdeskundige met spelenderwijs innoveren bij diverse kennisinstellingen doe ik graag mee.
    Groet, Harriet

Geef een reactie

