Twitter in de klas

Vanaf mijn ontdekking van het microblog Twitter vind ik het een geweldig medium. Echt geweldig. Mijn persoonlijke account gaat terug tot 2008. Vond ik het in het begin vooral fascinerend dat ik van iemand in pakweg India kon zien welke curry hij at die dag, nu zie ik het vooral als een enorm rijke bron van informatie en inspiratie.


Het gebruik van Twitter in de klas leverde
meer interactie en meer data op

Good practice uit New York

Vandaag ontdekte ik via Twitter een good practice over het gebruik van Twitter zelf. Starr Sackstein, docente op Long Island City High School in New York, flipte haar klas en liet haar studenten Twitteren tijdens de lessen. De studenten bestuderen vooraf een artikel en tijdens de les gebruiken ze Twitter om samen dieper op het artikel in te gaan. Sackstein zelf kijkt mee en modereert waar nodig.

In het artikel Twitter Chats Compliment Class Discussion kun je lezen hoe dat de onderlinge interactie verbeterde en hoe zij als docent veel meer informatie kreeg over de voortgang van het leerproces dan zonder Twitter.

Speciaal account voor cursus

Je ontkomt er niet aan: om te kunnen Twitteren heb je een acount nodig. En dat heeft niet iedereen. Sackstein liet haar studenten speciaal voor deze cursus een account creëren. Twitter biedt de mogelijkheid om je tweets af te schermen, zodat de studenten ervoor kunnen kiezen om hun werk voor school af te schermen voor het grote publiek.

Hashtags

Voorbeeld van het gebruik van hashtags

Sackstein maakt handig gebruik van zogenaamde hashtags. Een hashtag wordt voorafgegaan door een #, bijvoorbeeld “#blendedlearning”. Je kunt als hashtag een woord gebruiken, maar ook een code die je vooraf met de klas afspreekt.

Doordat iedereen in de tweets dezelfde hashtag gebruikt, kun je een mooi overzicht krijgen van wat er allemaal is gebeurd tijdens de les. Dat doe je door op die hashtag te klikken. Twitter toont dan alle tweets waarin die hashtag is gebruikt.

Data

Aan het einde van de les is meteen zichtbaar hoe de discussie is verlopen. Sackstein krijgt inzicht in de participatie van elke individuele student en in de kwaliteit van die participatie. Uit de tweets en de reacties blijkt haarfijn of studenten het onderwerp van die les hebben begrepen.

Flipped classroom

Het concept van de flipped classroom betekent niet per se dat je vooraf een video laat bekijken en in de les opdrachten laat maken. Dat zie je in bovenstaand voorbeeld. Andere manieren om studenten vooraf te activeren zijn bijvoorbeeld het laten maken van een quiz of het online laten voeren van een discussie, waar je tijdens de les dieper op kunt ingaan.

Volg!

Volg HR Blended Learning (@HRBlendLearn) op Twitter. Het is gratis!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s