Video in het portfolio bij IvL

Onze gastredacteur Hans van den Broek zocht een oude bekende op: Jaap van Elst, docent en beeldcoach bij het Instituut voor Lerarenopleidingen. Zijn studenten tonen hun competenties aan door middel van filmpjes.

Tekst: Hans van den Broek
Fotografie: Hans Reitzema

20160118-Jaap_van_Elst-1-1000
Jaap van Elst: “Als ik twijfel gaan we in gesprek.”

– Hey Hans.
– Hey Jaap. Hoe is het met jou?

Jaap en ik begonnen 15 jaar geleden bij de opleiding Pedagogiek. Hij schoof al snel door naar de Lerarenopleiding. Docent is hij op en top; altijd enthousiast, belangstellend.

– Wat doe je op dit moment, Hans?
– Iets met blended learning. En Jij, Jaap?
– Ik ben nog steeds lerarenopleider maar ook beeldcoach.
– Zo, beeldcoach? Vertel.

“In de lerarenopleiding doen we steeds meer met beelden, opnames die studenten laten maken van zichzelf. Die beelden gebruiken studenten in het portfolio als bewijs voor de competenties die zij als leraar moeten hebben. Orde houden, instructie geven, vragen stellen, noem maar op. Ze leveren 3 opnames van een les aan van elk 50 minuten. Ze benoemen de stukjes waarop zij zo’n competentie laten zien. Als ik twijfel gaan we in gesprek. Ik vraag dan door. Wat doe je precies? Wat is je gedrag? Wat beoog je ermee? Wat is het effect? Vooral dat laatste wordt duidelijk in zo’n video-fragment.”

Kost het niet veel tijd om al dat materiaal te bekijken?
“Ja, maar ik kan snel door een film heen scrollen, omdat ik weet waar kritische momenten zoals lesovergangen zitten. Ik maak ook zelf opnames van docenten of aanstaande docenten met als doel: coaching. Dat begint met een voorgesprek: eerst contact dan contract. Dat betekent eerst veiligheid bieden en goede afspraken maken, bijvoorbeeld: dit materiaal is alleen voor ons bedoeld. Er moet wel sprake zijn van een leervraag van de docent. Ik neem op tijdens een les. Vooraf vertel je de klas dat het om de docent gaat en niet om de leerlingen. Ze hebben daar vrijwel nooit moeite mee. Na 10 minuten ben ik onderdeel van de les en loop ik met mijn cameraatje rond. Dat is nodig, omdat je de interactie in beeld moet brengen: dus niet alleen wat de docent doet, maar ook hoe leerlingen reageren. Je moet dus goed richten en zo nu en dan inzoomen. Te veel bewegingen en geluiden op de achtergrond leiden af.”

20160118-Jaap_van_Elst-2-1000
“Je probeert aan te sluiten bij de kracht van de docent.”

“Wat nog heel belangrijk is: de docent moet later goed te verstaan zijn. Hij heeft dus een microfoontje om dat draadloos verbonden is met mijn camera. Later bespreken we de beelden. Dan wordt het coachen belangrijk. Eerst kijken wat goed gaat, dan momenten die aandacht vragen. We kijken naar alternatieven en wat dat oplevert. Een docent gaf een uitstekende instructie en liet naar eigen zeggen vervolgens de klas los om aan het werk te gaan. Dat leverde veel onrust op. Dat zag je gebeuren. We bespraken hoe de docent in deze fase bijvoorbeeld door opdrachten en feedback de vaart er in kon houden. Je probeert dan weer aan te sluiten bij de kracht van de docent.”

Doe je nog meer met video in de les?
“Ik gebruik vaak filmpjes ter inleiding van een theoretisch verhaal. Een voorbeeld laten zien werkt goed. Ik verzorg ook wel coachingstrainingen: trainingen bestemd voor docenten die onze studenten tijdens de stage begeleiden. Daarbij spelen de volgende vragen: hoe stel je een student op zijn gemak?, hoe vraag je door? Dat kun je in een kort videofragment van 2 minuten goed laten zien. Natuurlijk moet je zo’n stukje eerst selecteren op kwaliteit. Docent en student moeten goed in beeld. Geluid helder. Alleen aandacht voor genoemde deelvaardigheden en geen verdere ruis. Wist je dat het veel uitmaakt of je de ogen ziet van de interviewer en welke kant hij op kijkt?

– Leuk werk, Jaap.
– Zeker. Ik doe dat niet alleen hoor. Er is ook een werkgroep beeld-coach werkzaam bij de lerarenopleiding. Maar wat doe jij nu eigenlijk Hans, blended learning, wat is dat?
– Eh, ja, dat is het leerproces versterken door gebruik te maken van digitale middelen, zoals games, clips, video, … Daar schrijf ik stukjes over.

Je hoort Jaap denken: dus…? Bedankt voor dit leerzame interview, Jaap.


Een interessant artikel over de meerwaarde van digitale voor-beelden:
http://www.studiesuccesho.nl/2015/09/27/kijk-en-leer-steeds-meer-leren-van-videobeelden/


Geef een reactie

