Blended leren is gewoon leren

Nergens kom je grotere prietpraat tegen dan in artikelen over blended learning. Het kan maar beter gezegd zijn. Vooral het bedrijfsleven kent visionairs die ronkende stukken schrijven met trefwoorden als 21e eeuw, toekomst, de game-, social media- of chatgeneratie en de jeugdige multi-taskende homo digitalis, ook wel homo zappiens geheten.

image

Ik geloof er allemaal niet zo in, in zo’n homo digitalis. Het gerucht gaat dat het brein van die homo digitalis zich al heeft aangepast aan zijn nieuwe omgeving. Na miljoenen jaren evolutie zit de mens nog steeds met de overblijfselen van klauwen en snijtanden, maar ons brein heeft zich kennelijk in slechts enkele decennia aangepast aan de komst van technologie. Nog even en er zit wifi in: brein online.

En nu heb ik twee geheimpjes. Het eerste is:

héél veel dingen héél kort en oppervlakkig na elkaar doen is géén multi-tasken

Ja, dat is schrikken. Blijken die kids toch niet multi-begaafd. Heel veel apparaten tegelijk aan hebben staan is ook geen multi-tasking trouwens. Het ziet er allemaal indrukwekkend uit, maar voor leren is het funest.

En er is dus nog een geheimpje. Komtie:

blended leren is gewoon leren

Hoeveel technologie je er ook tegenaan gooit, om te leren moet je echt je brein keihard en gefocust aan het werk zetten. Ja, dat zijn inzichten hoor. Doe er je voordeel mee.

Gelukkig weten we al heel lang heel veel over leren. Mijn collega’s van de Expertisegroep Krachtige Leeromgeving hebben zeven leerprincipes gedestilleerd uit de literatuur over leren en ons brein. Ze staan uitgewerkt op het intranet van Hogeschool Rotterdam. Voor iedereen die niet langs de inlog komt geef ik ze hieronder bij het oneerbiedige af kort en dus onvolledig weer.

Beroepscontext
Dit geldt natuurlijk vooral voor het beroepsonderwijs. De kern is dat de lerende het gevoel heeft iets relevants te leren. Iets wat hij in verband kan brengen met zijn dagelijks leven of zijn latere beroep.

Motivatie
Als je gemotiveerd bent gaat leren vanzelf. De inzichten uit de motivatietheorie van Deci & Ryan leren ons dat intrinsieke motivatie ontstaat als de lerende het gevoel heeft dat hij het kan (gevoel van competentie), dat hij zelf invloed heeft (gevoel van autonomie) en dat hij dat kan doen in relatie tot anderen (sociale behoefte).

Zelfstandigheid
Studenten leren beter als zij metacognitieve vaardigheden bezitten, zoals het kunnen sturen van hun eigen leerproces en het zichzelf kunnen toetsen.

Voorkennis
Het aansluiten bij en het activeren van voorkennis zorgt ervoor dat nieuwe kennis gemakkelijker en betekenisvoller kan worden verworven.

Ondersteuning
Een student is gebaat bij de juiste ondersteuning in zijn proces naar zelfstandige beroepsprofessional.

Denkgereedschap
Een student heeft denkgereedschap nodig om in complexe situaties beredeneerd de juiste strategie te kunnen kiezen. De docent kan hier als reflective practitioner een rolmodel zijn.

Transfer
Het bevorderen van transfer betekent dat de student het geleerde in verschillende (beroeps-)contexten adequaat kan toepassen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s