The Experiential Flipped Classroom Model

Het klassieke model voor de flipped classroom is dat de student online bronnen bestudeert en vervolgens in de les de verwerkingsactiviteiten doet. Het Experiential Flipped Classroom Model van Jackie Gerstein plaatst dit in een breder scala van activiteiten. Niet het bestuderen van bronnen is de start van de leercyclus, maar het ervaren van het gemis aan kennis en vaardigheden.

experientialflippedclassroommodel-gerstein
Het Experiential Flipped Classroom Model van Jackie Gerstein

De ervaring is de start van het leren
Het idee achter het Experiential Flipped Classroom Model is heel eenvoudig: breng de student in een praktijksituatie waarvoor hij eigenlijk nog niet is toegerust en de student zal de prikkel krijgen om de benodigde kennis en vaardigheden zo snel mogelijk op te doen. Sterke elementen hieraan zijn dat een situatie uit de toekomstige beroepspraktijk centraal staat en dat de student de intrinsieke motivatie voelt om te leren.

kolb_cycle
De leercyclus van Kolb (bron: University of Leeds)

De leercyclus van Kolb
De oplettende en onderlegde lezer (en dat zijn jullie) zal meteen opmerken dat dit wel heel erg lijkt op de leercyclus van Kolb. Dat klopt ook! Gerstein noemt Kolb, naast anderen,  als een van de “experiential learning cycles” waarop ze zich baseert.

Experience: Experiential engagement
Essentieel is dat een student een beroepsgerelateerde situatie ervaart, die zijn nieuwsgierigheid prikkelt en waarin duidelijk wordt dat hij moet bijleren om die situatie adequaat het hoofd te kunnen bieden. Zo wordt niet de te bestuderen stof het uitgangspunt van het leren, maar de persoonlijke ontwikkeling van de student op weg naar zelfstandige beroepsuitoefening. De student ervaart dat hij specifieke kennis en/of vaardigheden mist in zijn eigen ontwikkeling. De prikkel om te leren komt zo vanuit de student zelf, en niet vanuit de docent. (zie ook: Experiential Learning op businessballs.com)

What: Concept exploration
Dit is de fase waarin de student zich gaat verdiepen in de kennis die hij nodig heeft. Hij kan hiervoor bronnen gebruiken die hij zelf heeft gevonden en nuttig vindt. Maar de docent kan hierin ook faciliteren. Veel docenten hebben de neiging hun eigen screencasts, kennisclips en weblectures te maken, maar er zijn online ontzettend veel kwalitatief goede bronnen te vinden. Kijk bijvoorbeeld eens op YouTube Education.

So What: Meaning making
In deze fase verbindt de student de verkregen inzichten aan de initiële ervaring en praktijksituatie. Hierdoor krijgt deze kennis context en betekenis. Gerstein noemt reflectie als cruciale leeractiviteit in deze fase, terwijl andere auteurs (o.a. Frans Meijers) een dialogisch model bepleiten waarin betekenisgericht leren nooit zonder de ander kan. Pas als je je eigen concepten, kennis en opvattingen kunt toetsen aan “de ander” kan betekenisgericht leren ontstaan. Die “ander” kan een docent zijn, maar ook een medestudent of bijvoorbeeld literatuur. Misschien leidt dit wel tot de conclusie dat reflectie zonder de ander eigenlijk niet mogelijk is.

Now What: Demonstration & application
En dan: vier het leren!  Gerstein spreekt van een celebration of learning als de student de kans krijgt te laten zien wat hij geleerd heeft. Dit appelleert aan het hoogste kennisniveau in de herziene taxonomie van Bloom: creativity. De student creëert echt iets nieuws waarmee hij zijn persoonlijke ontwikkeling en die van toekomstig beroepsbeoefenaar kan laten zien. Ook hier ligt een link met het betekenisgerichte (“identiteits-“) leren van Frans Meijers, waarin een student zijn identiteit van toekomstig beroepsbeoefenaar ontwikkelt.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s