Flipped classroom (3): Hoe?

Je wil als docent aan de slag met de flipped classroom, hoe pak je dat dan aan? Kijk dan eens naar het geflipte directe instructiemodel. Geïnspireerd door het directe instructiemodel heeft Martijn van Grootel dit model ontworpen opdat docenten op een laagdrempelige manier hun onderwijs kunnen flippen.

Directe instructiemodel
Volgens Martijn van Grootel behalen studenten goede leerresultaten wanneer docenten hun lessen voorbereiden en uitvoeren in de vorm van een goed gestructureerde les, zoals met het directe instructiemodel (Hattie, 2009; Gagne, Wager, Golas, Keller; 2005; Leenders, Naafs, & van den Oord, 2002). Binnen het directe instructiemodel bepaalt de docent de leerdoelen, maakt deze transparant naar de studenten, demonstreert deze door gebruik te maken van modelleren, evalueert of studenten het begrepen hebben en herhaalt nogmaals aan het einde van de les wat de leerdoelen van de les waren en hoe dat in de gehele lessenreeks past.

Geflipte directe instructiemodel
Martijn van Grootel heeft een geflipt direct instructiemodel ontworpen waarin negen stappen centraal staan. De eerste vier stappen online voorgaande aan een college plaatsvinden en de stappen vijf tot en met negen tijdens het college in de klas.

Terugblik (online)

  1. Oriëntatie (online)
  2. Digitale instructie (online)
  3. Digitale quiz / oefeningen (online)
  4. Terugblik op de oefening (in de klas)
  5. Begeleide oefening (in de klas)
  6. Zelfstandige verwerking (in de klas)
  7. Evaluatie (in de klas)
  8. Terug- en vooruitblik (in de klas)

Aan de slag met flipped classroom
Wil je als docent voor het eerst aan de slag met de flipped classroom, dan is dit een interessant model om mee te beginnen. In zijn blog heeft Martijn van Grootel het geflipte directe instructiemodel verder uitgewerkt.

Literatuur

  • Hattie, J. (2009). Visible Learning. A synthesis of over 800 meta-analyses realting to achievement.
  • Gagné, R.M., Wager, W.W., Golas, K.C., & Keller, J.M. (2005). Principles of instructional design.
  • Leenders, Y., Naafs, F., & van den Oord, I. (2002). Effectieve instructie. Leren lesgeven met het activerende directe instrcutiemodel.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s