Flipped classroom (2): Waarom?

In een Middeleeuwse universiteitsbibliotheek was vaak maar één exemplaar van een bepaald boek aanwezig. Het voorlezen ervan aan een grote groep studenten was dus een slimme werkvorm. Maar honderden jaren later is zo’n hoorcollege (“lecture“: lezing) toch wel wat achterhaald. Van een boek zijn in de vorm van e-books oneindig veel exemplaren voor handen en naast dit boek zijn er bijna oneindig veel andere bronnen te vinden.

hoorcollege

Contacttijd is schaars
Zonde van de tijd dus, zo’n hoorcollege! En juist tijd is schaars in het huidig hoger onderwijs, zeker contacttijd. Die wil je dus niet verspillen aan het vertellen van dingen die de student thuis ook kan bekijken, in welke vorm dan ook. In een flipped classroom kun je die schaarse tijd veel efficiënter besteden.

Verschil maken
Elke student heeft zijn eigen manier om nieuw opgedane kennis te verwerken en te verdiepen. Als docent kun je dus echt verschil maken door daar op in te spelen. In de flipped classroom creëer je de ruimte om studenten veel meer maatwerk te bieden in je begeleiding, omdat je niet meer tegen iedereen op hetzelfde moment hetzelfde verhaal hoeft te vertellen.

Voor elke student de beste docent ter wereld
Natuurlijk ben je een goede docent. En natuurlijk kun je goed uitleggen. Maar misschien kan een docent in Engeland het nóg beter. Of in Chili. En misschien is daar een filmpje van. Of een infographic. Of een podcast. Of een vodcast. Of zelfs een vlog. Collega’s van de beste onderwijsinstellingen ter wereld publiceren allerlei bronnen over de materie die jij met je studenten aan de orde wilt stellen. Waarom zou je je studenten die bronnen onthouden?

Hogere orde leerdoelen
Studenten gaan tijdens de bijeenkomst actief samen aan de slag met de stof. In het geval van losse eindjes in de kennis kun je als docent feedback op maat geven, hetzij aan een individuele student, hetzij aan een groepje dat met een verwerkingsopdracht bezig is. De flipped classroom maakt het hierdoor mogelijk studenten hogere orde leeractiviteiten te laten uitvoeren (Flipped classroom, website KU Leuven).

Student wordt eigenaar van het leerproces
In de flipped classroom is het heel eenvoudig: je hebt als student pas iets aan de les als je je grondig hebt voorbereid. Een gebrek aan voorbereiding gaat niemand voor je oplossen. Dat zorgt ervoor dat er maar één iemand verantwoordelijk wordt voor het leren: de student zelf.

De docent vindt zijn beroep leuker
Een (niet zo heel erg wetenschappelijk) onderzoek in de Verenigde Staten toont aan dat 88% van de responderende docenten meer bevrediging uit zijn werk haalt door de klas te flippen. Meer dan de helft hiervan noemde deze toename zelfs aanzienlijk.

En de leerresultaten?
Over het effect van de flipped classroom op de leerresultaten van studenten is men niet eenduidig. Het hierboven genoemd onderzoek spreekt van 67% betere scores op gestandaardiseerde toetsen. Elders wordt dit effect niet in deze mate gevonden. Echt wetenschappelijk onderzoek is er bij mijn weten nog niet, maar het effect op leerresultaten van de flipped classroom wordt over het algemeen als positief ervaren. Op zijn slechtst is er geen effect. Literatuuronderzoek (Ellen Kuipers, HAN) geeft aan dat de flipped classroom positief zou kunnen werken, mits men optimaal gebruik maakt van de uit de literatuur gedestilleerde succesvolle elementen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s