Flipped classroom (1): Wat is het?

Dit bericht is onderdeel van een serie over de verschillende aspecten van de flipped classroom.

De flipped classroom is overal. Tenminste, als je de (internationale) blogs over blended learning mag geloven. Overal staat het bol van enthousiaste verhalen over hoe (filmpjes!), waarom (het is beter!) en wanneer (meteen!) je je klas moet gaan flippen. Maar in onze Rotterdamse praktijk wordt er eigenlijk nauwelijks geflipt. Daarom een serie blogs over de flipped classroom.

flippedclass-veryshort
Dit is een fragment van een infographic door Knewton.

 

Wat is de flipped classroom?
In de flipped classroom volgt de student geen college. Hij is er – samen met anderen – actief bezig met het verwerken van de stof en het verdiepen van zijn kennis. Dit is mogelijk omdat hij het college vooraf thuis al heeft gevolgd: door middel van filmpjes en andere multimediale bronnen. De docent is in dit concept veel beter in staat de studenten persoonlijke aandacht en begeleiding op maat te geven. De student hoeft geen verhandelingen meer aan te horen, maar werkt aan opdrachten, stelt en beantwoordt vragen, discussieert. (bron: o.a. Wikipedia en Wilfred Rubens)

Hoe flip je je klas dan?
Dat is natuurlijk voor docenten de belangrijkste vraag: je klas flippen, hoe doe je dat? Het is verleidelijk om snel voor je webcam een college in te spreken, dat te delen met je studenten en jezelf dan een succesvolle flipper te noemen. Verstandiger is om eerst goed na te denken hoe je de flipped classroom gaat inbedden in je lessencyclus. Een handig en praktisch hulpmiddel hiervoor is het Experiential Flipped Classroom Model van Jackie Gerstein (o.a. Boise State University). Gerstein stelt dat studenten een prikkel om te leren krijgen als zij in een (beroeps-)situatie worden gebracht waarin blijkt dat ze nog niet voldoende kennis en vaardigheden hebben om die situatie het hoofd te bieden. Content zoals weblectures, kennisclips en andere (online) bronnen ondersteunen dan het leren in plaats van het leren te sturen.

experientialflippedclassroommodel-gerstein

 

Er volgt meer!
In volgende blogposts zal ik dieper ingaan op het Experiential Flipped Classroom Model van Gerstein. Ook zal ik ingaan op wat je nodig hebt om je klas te flippen en waarom je dat überhaupt zou willen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s