A Practical Review of the Role of Intrinsic Motivation In Online Learning

Interessante publicatie

Uit onderzoek, o.a. van Rutger Kappe (2011) is gebleken dat intrinsieke motivatie een belangrijke determinant is van studiesucces bij traditioneel klassikaal contactonderwijs. Uit andere onderzoeken (Kawachi 2003) blijkt een vergelijkbare relatie te bestaan tussen intrinsieke motivatie en online onderwijs. In deze publicatie beschrijft Lauren McDonald welke factoren de intrinsieke motivatie bij online onderwijs bevorderen.

Uit onderzoek (Malone 1987) is gebleken dat er zeven belangrijke factoren zijn die intrinsieke motivatie bevorderen en dat die te onderscheiden zijn in:
– individuele factoren: uitdaging, nieuwsgierigheid, controle en fantasie;
– sociale factoren: concurrentie, samenwerking en erkenning.

Hieronder worden de zeven factoren nader toegelicht.

Uitdaging
Studenten zijn het meest gemotiveerd als ze kunnen werken aan het behalen van doelen die ze persoonlijk zinvol vinden en met een continu optimale moeilijkheidsgraad (Reifman 2011). Het is daarom belangrijk om in online onderwijs uitdagingen te bieden die voor de individuele studenten optimaal uitdagend zijn. Daarvoor is een individueel gedifferentieerd curriculum noodzakelijk waarvoor de feedback en aangegeven voorkeuren van de studenten belangrijke bronnen zijn.

Nieuwsgierigheid
Nieuwsgierigheid verwijst naar iets wat de aandacht trekt van de student of naar het verschil tussen de huidige kennis of vaardigheden van de student en wat hij/zij zou kennen of beheersen door het uitvoeren van een activiteit. Veel onderzoekers zien nieuwsgierigheid als de basis van intrinsieke motivatie (Sumrongthong 2008).

Controle
Controle bij online onderwijs betekent dat de keuzes van de student invloed hebben op de uitkomsten van het leerproces. Voor online onderwijs is dit gedetailleerd beschreven in het Technology Acceptatie Model (Venkatesh 2000).

Fantasie
De menselijke verbeeldingskracht of fantasie is het vermogen om zich in situaties in te leven of gebeurtenissen of entiteiten te bedenken die niet bestaan, die onmogelijk kunnen bestaan of waarvan het bestaan onbewezen is. Malone(1987) maakt een onderscheid tussen endogene en exogene fantasieën. Een spel met een endogene fantasie heeft een integrale en continue relatie tussen de leertaak, de spelwereld en de acties die te speler moet aanleren (bijvoorbeeld een een flight simulator om te leren vliegen met een vliegtuig). In een spel met een exogene fantasie is die relatie tussen de spelfantasie en het leerdoel zoek. Een exogene fantasie wordt door onderzoekster Amy Bruckman (1999) vergeleken met chocolate-covered brocoli: Een saaie leerinhoud wordt omwikkeld met een lekkere fantasie, om zo het leren verteerbaarder te maken. Het risico bestaat natuurlijk dat een speler afhaakt, wanneer hij of zij door de chocolade heen is en de broccoli begint te proeven.

Concurrentie
Concurrentie is misschien wel de meest interessante factor. Uit ouder onderzoek bleek dat concurrentie een negatief effect had op de intrinsieke motivatie (Deci 1981). Maar uit recent onderzoek blijkt dat concurrentie in bepaalde situaties een positief effect kan hebben op de intrinsieke motivatie. Concurrentie kan een positief effect hebben, want het kan een spannende uitdaging vormen en het geeft inzicht in de individuele prestatie t.o.v. anderen. Dit vergroot de betrokkenheid van studenten bij de activiteit, wat hun intrinsieke motivatie kan bevorderen (Tauer 2004).

Samenwerking
“Samenwerking bevordert intrinsieke motivatie, omdat het voldoet aan de behoefte van studenten voor verbondenheid en omdat het activiteiten meestal leuker maakt. Bovendien blijken studenten gezamenlijk succesvoller te zijn in het voltooien van opdrachten dan individueel” (Reifman 2011).

Erkenning
Erkenning en waardering zijn nooit tevoren beloofd en worden niet gebruikt om gedrag te manipuleren (Reifman 2011). De prestaties van studenten erkennen en waarderen is iets anders dan prestaties belonen. Een beloning is vooraf beloofd voor het behalen van een bepaald doel. Een beloning bevordert de extrinsieke motivatie. Erkenning en waardering bevorderen de intrinsieke motivatie. Bij online onderwijs is erkenning en waardering haast nog belangrijker dan bij traditionele klassikaal onderwijs.

Lees voor verdere informatie het volledige artikel van McDonald. Ook zeer aan te bevelen is de publicatie over serious games met de titel: “Meningful play, Digitale spellen als bron van leren” van de e-treasuregroep in samenwerking met de Katholieke Universiteit Leuven.

Literatuur

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s