Flexible learning in a digital world

Ik zocht literatuur over het krachtig maken van leeromgevingen en stuitte op een artikel van Collis & Moonen dat – hoewel al uit 2001 – elementen van blended learning en de flipped classroom in zich draagt.

In het artikel Flexible learning in a digital world (2001) richten de auteurs zich op het ontwerpen van een cursus. Hierin staat steeds een focal event (bijvoorbeeld een college) centraal met ervoor een duidelijke voorbereidingsfase en erna een verwerkingsfase. De auteurs verbeelden dit in een framework met op de verticale as de mate van flexibiliteit en op de horizontale as de soort activiteit. Zo komen zij tot een Flexibility-Activity framework met een U-turn:

20140204-reira-def-Uturn

Flexibiliteit: van meer naar minder naar meer
In de voorbereidingsfase is de student behoorlijk flexibel in het model van Collis & Moonen. Die kan zich in eigen tempo en tijd- en plaatsonafhankelijk voltrekken. De flexibiliteit neemt drastisch af tijdens het focal event: het event – meestal een college – vindt plaats op een bepaald tijdstip en meestal ook op een bepaalde locatie. We bevinden ons nu in de onderste lus van de oranje U in de afbeelding1. De activiteiten na het focal event kennen net als de voorbereidingsfase weer meer flexibiliteit.

Activiteit: van acquisitie naar contributie
Interessant in het model is dat Collis & Moonen zich richten op een kwalitatieve verschuiving van de activiteiten van de student. In de voorbereidingsfase gaat het vooral om het activeren van voorkennis en het inlezen in het onderwerp. De student construeert vooral kennis door het lezen van bepaalde bronnen. Gedurende het focal event en vooral in de fase daarna wordt de student geprikkeld om actief bij te dragen aan de inhoud van de leeromgeving. De student draagt zelf bronnen aan en vult de leeromgeving met eigen bijdragen en discussies.

Blended learning
De cyclus voorbereiding – focal event – verwerking combineert een face-to-face bijeenkomst (het focal event) met leeractiviteiten in een digitale leeromgeving. In het begin van de cursus is deze digitale leeromgeving (vrijwel) leeg. Naarmate het proces vordert vullen de studenten zelf de omgeving met o.a. zelf gevonden bronnen, eigen producten, online discussies en feedback.

Flipped classroom avant la lettre
Door de sterke nadruk op de voorbereiding van het focal event en het realiseren van het onderwijs in een digitale leeromgeving lijkt dit heel sterk op wat we tegenwoordig de flipped classroom noemen.

1 Door het ontbreken van geschikte afbeeldingen in kleur van het model heb ik het zelf maar getekend.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s