OWD2013 (3) | Weblectures

Door: Hans Reitzema

Op 12 november 2013 bezocht ik Dé Onderwijsdagen. Hier doe ik verslag van de door mij gevolgde sessies.

De weblecture is hot. Want de flipped classroom is hot. En een weblecture is een van de eerste dingen waar men aan denkt bij het flippen van de klas. Sylvia Moes (VU) heeft in het EU-project REC:all via ‘pilot studies’ onderzocht hoe video en diverse vormen van weblectures leeractiviteiten zo goed mogelijk kunnen ondersteunen.

Sylvia Moes (VU)
Sylvia Moes (VU)

Bestaande inzichten over weblectures
Een aan REC:all voorafgaand project had al een aantal nuttige inzichten over weblectures opgeleverd, o.a.:

  • de klassieke weblecture (een integraal opgenomen college) is te lang en te saai
  • korte kennisclips werken beter
  • kennisclips met een interactief element (bijv. opdrachten, polls n.a.v. het filmpje) leveren een extra leereffect van 15% op

Weblectures en verschillende niveaus van leerdoelen
In REC:all onderzocht Moes welke soorten weblectures bijdragen aan het bereiken van

  • lagere orde leerdoelen: eenvoudig, vragen weinig zelfstandigheid van de lerende
  • hogere orde leerdoelen: complex, vragen veel zelfstandigheid van de lerende

Uit het onderzoek is gebleken dat het gericht inzetten van verschillende soorten weblectures leidt tot verschillende niveaus van leeractiviteiten.

Het framework
In het project heeft Moes een framework ontwikkeld. In het framework wordt duidelijk welke soorten weblectures je kunt inzetten voor het bereiken van de lagere en hogere orde leerdoelen.

Het framework weblectures (klik voor grotere afbeelding)
Het framework weblectures (klik voor grotere afbeelding)

Je ziet in dit framework dat het klassieke opgenomen hoorcollege en de korte kennisclip vooral ingezet worden om de student lagere niveaus van kennis bij te brengen. Het aanleren van hogere kennisniveaus vraagt juist om vormen die steeds meer activiteit van de lerende vragen.

Verband met drie soorten eLearning van Reinmann-Rothmeier
In 2003 heeft Gabi Reinmann-Rothmeier ook een verband ontdekt tussen het inzetten van nieuwe media en leren (ik refereerde hier al aan in een eerder blogje):

Reinmann & Rothmeier, 2003 (klik voor grote afbeelding)
Reinmann-Rothmeier, 2003 (klik voor grote afbeelding)

Moes ziet een parallel tussen het in REC:all ontworpen framework en bovenstaand schema van Reinmann-Rothmeier. In onderstaand filmpje (bron: Tom Visscher) legt ze dit verband uit (waarin ze het schema toeschrijft aan Jos Franssen, die het echter met bronvermelding heeft ontleend aan Reinmann-Rothmeier):

Wat kunnen we met deze inzichten?
Op de mediaserver van Hogeschool Rotterdam staat een flink aantal opgenomen colleges. Deze zijn vooral geschikt voor het verwerven van lagere niveaus van kennis. Om hogere niveaus van kennis te laten verwerven zou de inzet van media moeten worden verrijkt met interactieve en activerende elementen. Het blijkt dat interactie en het (samen) zelf produceren van media kunnen leiden tot het bereiken van hogere orde leerdoelen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s