OWD2013 (2) | StudyTube

Door: Hans Reitzema

Op 12 november 2013 bezocht ik Dé Onderwijsdagen. Hier doe ik verslag van de door mij gevolgde sessies.

Homam Karimi, oprichter van StudyTube, deelt zijn visie op het opleiden in de toekomst. StudyTube is een online studiecoach waarmee studenten hun vakken kunnen voorbereiden en online hun tentamens kunnen oefenen. Centraal staan adaptieve e-learning en co-creatie.

Homan Karimi legt de individuele leerroutes uit
Homan Karimi legt de individuele leerroutes uit

De kern van StudyTube
Door samen te werken en gebruik te maken van slimme learning en content analytics, worden online en offline lesgeven steeds krachtiger en efficiënter. Studytube wil iedere leerling een online studiecoach bieden, die hen persoonlijk begeleidt zodat ze kunnen leren in hun eigen tempo en met kwalitatief hoogwaardige lesstof.

Adaptief: student
StudyTube past zich aan aan de individuele student. Die krijgt studiemateriaal te zien, waarna hij toetsvragen maakt. Als blijkt dat de student een onderwerp niet beheerst, krijgt hij extra stof over dat onderwerp te zien. Beheerst de student het onderwerp wel, dan mag hij door naar het volgende onderwerp.

Adaptief: content
StudyTube analyseert ook voortdurend de content. Als blijkt dat op bepaalde onderwerpen slechter wordt gescoord dan op andere onderwerpen, wordt de theorie over dat onderwerp en de presentatie ervan meteen onder de loupe genomen. Ook kan het zijn dat de toetsvragen van te lage kwaliteit zijn. Door voortdurend dit iteratieve proces van content analytics en aanpassing te doorlopen verbetert StudyTube het eigen materiaal continu.

Product voor de eindgebruiker
Aardig is Karimi´s uitgangspunt dat StudyTube uitsluitend producten wil ontwikkelen voor de eindgebruiker: de student. Alle andere aanbieders van software en digitale tools richten zich op de inkopers van de ICT-afdelingen. Daardoor worden vaak systemen aangekocht die eigenlijk niet of nauwelijks worden gebruikt. Zo is StudyTube ook begonnen: als tentamentrainingtool voor studenten Rechten.

Co-creatie: uitgevers buitenspel
Karimi is ambitieus. Hij wil het complete hoger onderwijs in Nederland bewegen om gezamenlijk al het lesmateriaal te produceren wat studenten nodig hebben om de hele opleiding succesvol te kunnen doorlopen. Dure boeken van uitgevers zijn dan niet meer nodig. Doordat alle content gedeeld wordt en ook bewerkt kan worden zal steeds beter materiaal ontstaan, waaraan een individuele auteur van een boek niet kan tippen.

Spotify of education
Zo gaat StudyTube functioneren als een bibliotheek met onderwijsmateriaal, waar studenten onbeperkt gebruik van kunnen maken. Zij zouden hiervoor € 10 per maand moeten gaan betalen. Per jaar goedkoper dan boeken én van een betere kwaliteit, zegt Karimi.

Wat kunnen we met deze inzichten?
Buiten het onder de aandacht brengen van zijn product, had Homan Karimi toch wel een paar aardige inzichten.

  • Net als Ewoud Kok pleit Karimi voor sharing en co-creatie; het open-educationconcept waarin alles gedeeld wordt teneinde tot beter onderwijs(-materiaal) te komen zie je breed terug op de Onderwijsdagen;
  • Aardig is ook de persoonlijke leerroute die een student volgt door de stof door specifieke feedback op foute antwoorden en op maat aangeboden extra lesstof; nadeel is dat het ontwikkelen van zo´n omgeving zeer arbeidsintensief is.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s