OWD2013 (1) | Feedbackfruits

Door: Hans Reitzema

Op 12 november 2013 bezocht ik Dé Onderwijsdagen. Hier doe ik verslag van de door mij gevolgde sessies.

Ewoud Kok staat in het programma aangekondigd als een inspirerende jonge ondernemer die met een frisse studentenblik kijkt naar de mogelijkheden van technologie in het onderwijs.

Ewoud Kok - FeedbackFruits
Ewoud Kok – FeedbackFruits

FeedbackFruits
Vanuit dit perspectief geeft hij antwoord op vragen als: Hoe krijg je de hedendaagse student geïnspireerd en betrokken?, Waarom zijn slechte tentamens funest voor ons onderwijs?, Wat is de kracht van waardering? Kok is een van de oprichters van FeedbackFruits, een TU-Delft startup met als doel het onderwijs eigentijds te verbeteren.

Studeersnel.nl
In verband met die slechte tentamens noemt hij de website studeersnel.nl. Daar vind je – ja, ook voor Hogeschool Rotterdam! – talloze oude tentamens met uitwerkingen en samenvattingen van boeken. Heel handig om snel je tentamens “af te tikken”. Feilloos kiezen studenten minoren waarvan de tentamens steeds sterk op elkaar lijken. Zonde, vindt Kok.

Feedback, maar nu aan de docent
Contact tussen docent en student is cruciaal voor een goed studieklimaat op school, zegt hij. En dat contact dreigt verloren te gaan door de vele digitale middelen die worden ingezet. Daar heeft hij wat op gevonden: de tool FeedbackFruits. Tijdens colleges loggen de studenten via hun telefoon in en kunnen dan in de app vragen stellen waar de docent in de zaal op kan ingaan.

Gestelde vragen in de app
Screenshot van de app: ingediende vragen
Een ingediende vraag wordt door de docent tijdens het college behandeld
Een ingediende vraag wordt door de docent tijdens het college behandeld


Feedback achteraf over het college

Nog waardevoller voor het verbeteren van onderwijs is de feedback die de student achteraf kan geven over het college. De docent krijgt de feedback over zijn college per e-mail binnen en kan zo de kwaliteit van zijn colleges verbeteren. In pilots bleek dat deze mogelijkheid enkele weken intensief werd gebruikt, maar daarna sterk terugliep. De oorzaak bleek te liggen in het feit dat studenten de docent veel benaderbaarder waren gaan vinden en voortaan rechtstreeks naar hem toe stapten. Zo had de app zichzelf buitenspel gezet.

Share!
De app voorziet ook in het delen van materialen. Studenten kunnen zelf materialen delen via FeedbackFruits, dat geïntegreerd kan worden met Dropbox. Zij verdienen daarmee vitamins waarmee ze materialen van anderen kopen. Zo kan kennis worden gedeeld en verrijkt, zodat er meer en beter lesmateriaal beschikbaar komt voor de cursus. Materialen die door anderen hoog worden gewaardeerd leveren extra vitamins op.

Binding en sharing
En kunnen we nog iets met deze inzichten als je niet met FeedbackFruits in zee gaat?

  • Binding | Allereerst dat het contact tussen docent en student van groot belang is voor het scheppen van een vruchtbaar en veilig studieklimaat. Bij Hogeschool Rotterdam noemen we dit binding. Het inzetten van digitale middelen mag nooit ten koste gaan van de waardevolle relatie tussen docent en student.
  • Sharing | Ten tweede dat het delen van materialen ervoor zorgt dat kennis wordt gedeeld en kan worden verrijkt, omdat anderen er waardevolle bijdragen aan kunnen leveren.
Advertenties

Een gedachte over “OWD2013 (1) | Feedbackfruits

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s