Learning analytics

Door: Hans Reitzema

Learning analytics is voor mij een nieuw begrip. Ik begrijp dat het gaat om het verzamelen van voorhanden zijnde data uit bijvoorbeeld de elektronische leeromgeving en studentregistratiesystemen. Deze data kun je analyseren. Hierdoor ontstaat informatie die – mits handig gepresenteerd – van belang kan zijn voor reflectieve of voorspellende doeleinden.

Ik kan me er nog moeilijk een beeld bij vormen. In de literatuur die ik tot nu toe las heb ik nog geen voorbeeld van gepresenteerde informatie gezien. Ik ben zo benieuwd naar wat een student of docent met die informatie zou kunnen en hoe die informatie er dan uit zou moeten zien.

Greller en Drachsler (2012 en 2012) hebben bij de Open Universiteit een Learning Analytics Framework ontwikkeld, dat kan helpen alle aspecten en invalshoeken van Learning Analytics in beeld te krijgen (klik voor vergroting in nieuw venster):

Learning Analytics Framework (Greller & Drachsler, 2012)
Learning Analytics Framework (Greller & Drachsler, 2012)

Ik zal hier niet ingaan op alle aspecten van het framework. Wel probeer ik hier grip te krijgen op wat learning analytics kunnen opleveren, als de docent en de student afnemers zijn van de de analyse (de ‘data clients’), terwijl de student door zijn studiegedrag de data genereert (het ‘data subject’). Ik doe dit aan de hand van een fictieve casus.

Niemand vindt Tim een onaardige jongen. Maar dat is het dan ook wel. Tim vindt het prima, hij werkt toch het liefst alleen. Nu moet hij voor politicologie een kort essay schrijven en dat in een discussieomgeving plaatsen. Tim voldoet aan de opdracht en gaat thuis verder met de rest van zijn studietaken.

In de discussieomgeving is het een drukte van belang. Het ene na het andere essay verschijnt en de reacties van medestudenten volgen elkaar snel op. Soms inhoudelijk, soms niet. Tim reageert op niemand. En niemand reageert op Tim.

Tim heeft dertig studiegenoten. Zijn docent is al blij als het hem lukt heel snel alle essays te scannen en voor Tim kan aantekenen dat hij aan de opdracht heeft voldaan. Dat Tim verre van maximaal profiteert van de online leergemeenschap ontgaat de docent. Begrijpelijk. Het gedrag van Tim zou zelfs een voorbode kunnen zijn van uitval. Maar dat valt niemand op, want Tim doet tot nu toe keurig zijn werk.

Ik kan me zo voorstellen dat learning analytics ervoor kunnen zorgen dat dit signaal de docent wel bereikt en dat er ook bij Tim een lampje gaat branden. Een overzicht van het gemiddeld aantal reacties per student op medestudenten zal aan het licht brengen dat de 0 reacties van Tim daar schril bij afsteken. Ditzelfde geldt voor het aantal reacties op Tims werk. Verder zou een sociogram kunnen laten zien of en in welke mate Tim relaties onderhoudt met zijn medestudenten in deze module. Het los zwevende bolletje van Tim zal in niets lijken op de netwerken van actief reagerende studenten uit zijn groep.

Is dit een goed voorbeeld van wat learning analytics op micro-niveau kunnen opleveren? Het lijkt mij prachtig als een ELO dit soort overzichten kan genereren. Zowel docenten als studenten kunnen hier hun voordeel mee doen, mits zij in staat zijn dit soort gevens goed te interpreteren en hier de juiste vervolgacties aan verbinden.

Een gedachte over “Learning analytics

  1. Ik heb wel wat interessante sites en contacten op de UvA, die hier via SurfNet al veel verder mee zijn en ook Wilfred Rubens is er al eens op ingegaan. Als je interesse hebt, kan ik dit wel even opzoeken voor je. Een naam heb ik al: Sander Latour, Masterstudent AI op de UvA is bezig met een interessant onderzoek.

Geef een reactie

