Learning by connection

Door: Hans Reitzema

In het verslag van een pilot blended learning kwam ik de drie soorten e-learning tegen, die Gabi Reinmann-Rothmeier 1) heeft onderscheiden:

  • e-learning by distribution
  • e-learning by interaction
  • e-learning by collaboration

Het boek waaruit schrijver citeert stamt uit 2003. Inmiddels heeft het gebruik van het internet wel wat ontwikkelingen doorgemaakt, en vraag ik mij af of aan dit rijtje niet een vierde soort e-learning moet worden toegevoegd:

  • e-learning by connection

Drie soorten e-learning

E-learning by distribution
Mag dat al e-learning heten, het simpelweg digitaal distribueren van leerinhoud? Nou ja, oké. Opdrachten, video’s, documenten, syllabi, grafisch materiaal, noem het maar op, zet het online en je doet aan e-learning by distribution.

E-learning by interaction
Kijk, nu wordt het al interessanter. Interactie. De student gaat wat doen: reageren op medestudenten, feedback geven, feedback krijgen. Maar het leerproces blijft nog individueel, al heeft hij contact met anderen.

E-learning by collaboration
Het leren gebeurt niet alleen meer individueel, maar ook samen. Er ontstaat wederzijdse afhankelijkheid. Studenten werken samen aan een leerproduct en construeren gezamenlijk kennis.

De buitenwereld hoort bij de leeromgeving
Bovenstaande indeling stamt dus uit 2003. In tien jaar is er veel veranderd om ons heen. De buitenwereld hoort steeds meer bij de leeromgeving van onze studenten. Bij Hogeschool Rotterdam hebben we het OIIO-principe: outside in, inside out. Vanuit de regio halen we praktijkkennis binnen, maar onze studenten werken op hun beurt aan innovatieve oplossingen met en voor bedrijven uit diezelfde regio.

Via social media naar een PLN
Jongeren zijn actief op sociale media. Dat durf ik zonder grondig wetenschappelijk onderzoek wel te beweren. Steeds meer online activiteiten zijn ook leergerelateerd. In toenemende mate hebben studenten een profiel op het zakelijke LinkedIn. Samenwerken gebeurt al spontaan in omgevingen, waar ze toch al actief zijn. Groups in Facebook is hier een bekend voorbeeld van. In deze omgevingen, en nóg opener omgevingen als Twitter, kunnen studenten vragen posten en antwoorden krijgen van experts in hun netwerk en vice versa. Zo bouwen studenten aan een persoonlijk leernetwerk (PLN) dat zich uitstrekt tot ver buiten de muren van hun onderwijsinstelling.

Een vierde soort e-learning: e-learning by connection
Hiermee is naar mijn mening een vierde soort e-learning geboren. Er is een beweging van informatie naar mensen: het kunnen vinden van de juiste informatie verandert langzaam in het hebben van de juiste connecties. Dit kunnen medestudenten zijn, maar ook studenten uit het buitenland of mensen uit het bedrijfsleven. De student creëert op die manier een PLN dat aansluit op zijn huidige leerbehoefte. Met het veranderen van zijn leerbehoeftes zal ook de samenstelling van zijn PLN veranderen. Dus:

E-learning by connection
Studenten verzamelen zowel fysiek als digitaal mensen om zich heen, die hen kunnen helpen bij leervraagstukken en hun persoonlijke ontwikkeling. De samenstelling van dit persoonlijke leernetwerk zal veranderen naarmate de student zich verder ontwikkelt.

Snijdt dit hout?
Wat denken jullie, snijdt dit hout? En zo ja, kunnen we hier wat mee als we blended- of e-learningomgevingen willen ontwerpen?

– – – – – – – – – –

1) Bron: Reinmann-Rothmeier, Gabi (2003) – Didaktische innovation durch blended learning. Bern/Göttingen: Verlag Hans Huber.
Advertenties

Een gedachte over “Learning by connection

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s