Beleidsplan Blended Learning

Door: Hans Reitzema

In de blogpost Community of Inquiry beweerde ik dat een visie op blended learning begint bij een visie op leren. Ruben Vanderlinde en Johan van Braak onderschrijven dat, en ook wijzen zij in hun artikel Wat maakt een ict-beleidsplan zo effectief? op het belang van het in teamverband ontwikkelen van ict-beleid.

20130415-reira-def-logo4WHet artikel staat in het wetenschappelijk magazine 4W, een papieren én digitale uitgave van Kennisnet. 4W staat voor Weten Wat Werkt en Waarom en gaat over “algemene principes die verklaren waarom een ict-toepassing in een zekere context wel of niet werkt”.

De auteurs concluderen uit onderzoek dat scholen met een ict-beleidsplan in staat zijn het gebruik van ict meer en beter te integreren in de dagelijkse onderwijspraktijk. Bovendien is het gebruik van ict educatiever van aard dan in scholen zonder ict-beleidsplan.

Succesfactoren
Laten wij nou net aan het schrijven zijn aan een beleidsplan Blended Learning. Het is dus interessant onder welke voorwaarden het hebben van zo’n plan tot een succesvolle integratie leidt. De auteurs onderscheiden de volgende succesfactoren:

  • teambetrokkenheid en coördinatie | Succesvol blended-learningbeleid ontstaat onder een duidelijke coördinatie door schoolleider of ict-coördinator, maar wordt vooral ontwikkeld met inbreng van het hele onderwijsteam.
  • cyclisch proces | Een van onderaf ontwikkeld beleidsplan blended learning is eerder vertrek- dan eindpunt. Het blijft een work in progress, dat constant aanpassing behoeft.
  • vertrekken vanuit een visie op onderwijs | Scholen die hun visie op ‘goed onderwijs’ nauwkeurig uitwerken en daarvoor de nodige tijd nemen, slagen erin de vraag te beantwoorden wat ict in hun school betekent voor onderwijzen en leren.
  • omvattende inhoud | Succesvolle scholen blijken in hun ict-beleidsplannen de volgende vijf elementen te hebben opgenomen:
    – visieontwikkeling m.b.t. de plaats van ict in onderwijs;
    – een kostenplaatje omtrent ict;
    – beleid op infrastructuur (hard- en software);
    – beleid op professionalisering van docenten;
    – de plaats van ict in het curriculum.

Wat doen wij op de HR?
In ons projectplan Blended Learning staat de opdracht tot het schrijven van een beleidsplan voor de HR. Gelukkig blijkt dat we een aanpak hebben gekozen, die aansluit bij de bevindingen in dit artikel. Wij willen uitdrukkelijk vertrekken vanuit een visie op onderwijs en binnenkort gaan we op onze locaties rondetafelgesprekken organiseren met belangstellenden die direct betrokken zijn bij ons onderwijs.

Een HR-beleidsplan Blended Learning, en dan…?
Het lijkt erop dat na het opleveren van het beleidsplan het echte werk pas begint. Het implementeren van het beleid in alle opleidingen van de HR heeft niet alleen tijd en energie nodig, maar ook een bestendige omarming van het onderwerp blended learning in de organisatie van onze hogeschool.

Advertenties

2 gedachtes over “Beleidsplan Blended Learning

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s