Asynchroon online discussiëren

Bron: University of Tennessee

Door: Hans Reitzema

Gezamenlijke kennisconstructie via online discussieforums bestaat al sinds het ontstaan van het internet. Maar hoe kun je die forums effectief inzetten in je onderwijs? Ik polste op Yammer naar ervaringen van collega’s, die ik verwerkte in deze blogpost.

Schriftelijke asynchrone communicatie
Het online discussieforum is een schriftelijke asynchrone communicatietool. Iemand start de discussie met een vraag of stelling, en anderen kunnen daarop reageren. Bijdragen aan het forum gebeuren schriftelijk en de deelnemers hoeven niet tegelijkertijd in het forum aanwezig te zijn. Dit heeft als voordelen dat forumdeelnemers zullen nadenken over de formulering van hun inbreng en dat zij daarvoor ook de tijd hebben. Dit verhoogt de kwaliteit van de bijdragen.

Superkrachtig
“Als je eenmaal bent aangehaakt als student is het superkrachtig. Je moet zelf nadenken, je gedachten en je betoog structureren, nadenken waarom je iets vindt en koppelen aan ervaringen en andere theorie. Daarnaast moet je goed begrijpen wat iemand anders vindt en waarom.” Een van de docenten heeft het ondergaan als student en ziet een actieve docent, het werken met protocollen en een moderator als factoren die kunnen bijdragen aan een succesvol forum.

Rol docent
Hoe gedraag je je als docent in een online discussie? Is het goed om juist actief mee te doen, of is wat meer terughoudendheid geboden? De ervaring leert dat voorzichtigheid is geboden. Als een docent zich in de discussie opstelt als de grote autoriteit, blijkt de discussie meteen dood te slaan. De drempel om nog iets bij te dragen wordt dan voor de studenten te hoog.
Een van de HR-docenten speelt door het geven van korte positieve feedback (“liken” van bijdragen in een Facebookgroep) ook een actieve rol, maar ziet daar juist voordelen van: “Wat me is opgevallen is dat de zichtbaarheid van de docent naar de student en vica versa veel groter wordt. En dat ervaar ik als erg prettig. Het verhoogt de betrokkenheid naar elkaar toe!”

Protocollen
In een literatuurstudie naar protocollen in online discussies vonden Zydney et al. (2012) een positief verband tussen het gebruiken van heldere protocollen en de kwaliteit van de discussie en kennisconstructie. Richtlijnen over wanneer studenten moeten bijdragen, hoe vaak en hoe lang die bijdragen moeten zijn helpen de studenten bij het voeren van de discussie. Bovendien hebben ze baat bij instructies over het reageren op elkaar:

[…] students tend to “report in” to answer the question, posting monologues. […] the majority of the posts were completely independent, lacking reference to other students or posts.

Literatuur

  • Zydney, J.M., A. deNoyelles, K. K-J. Seo – Creating a community of inquiry in online environments: An exploratory study on the effect of a protocol on interactions within asynchronous discussions – Computers & Education 58 (2012)
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s