Community of Inquiry

Door: Hans Reitzema

Als je een visie wilt ontwikkelen op blended learning, is het handig eerst een visie op leren te hebben voordat je ook maar iets gaat blenden. Een aardig model voor hoe leren eruit zou kunnen zien is de Community of Inquiry.

An educational community of inquiry is a group of individuals who collaboratively engage in purposeful critical discourse and reflection to construct personal meaning and confirm mutual understanding.
Bron: Community of Inquiry

Bron: Bothell

Drie elementen
Het model onderscheidt drie elementen in de leergemeenschap die in samenhang met elkaar moeten leiden tot de diepe en betekenisvolle leerervaring die we allemaal nastreven: social presence, cognitive presence en teaching presence.

  • social presence | studenten leren in sociaal verband en zullen zich dus vertrouwd genoeg moeten voelen om zichzelf te presenteren als mens, relaties aan te gaan en zich kwetsbaar en open op te stellen
  • cognitive presence | de mate waarin een student in staat is om kennis te construeren binnen de leergemeenschap
  • teaching presence | het ontwerpen, faciliteren en richting geven aan cognitieve en sociale processen

Oké, dat lijkt een zinnig en praktisch hanteerbaar model. Het plaatje laat mooi zien wat er gebeurt als de elementen elkaar gaan overlappen, met als zinderend middelpunt de educational experience.

Critical discourse and reflection
Het hart van deze educational experience vormen kritische dialoog en reflectie, waaruit een betekenisvolle kennisconstructie moet voortkomen. Het lijkt erop dat dit modelletje een praktisch handvat biedt voor het toepassen van sociaal-constructivisme. Voor het inzetten blended learning lijkt dit dus inderdaad een handig model. Het voeren van een kritische dialoog en (zelf-)reflectie kan bij uitstek in online forums of via blogs. De uitkomsten hiervan kunnen dienen als input voor face-to-face(F2F)-bijeenkomsten. De stap naar de flipped classroom is dan ook meteen genomen.

Personal Learning Network
Wat ik mis in dit model is een connectie met de buitenwereld. Het sociaal-constructivisme zou inmiddels opgevolgd zijn door connectivisme, waarin de student connected is. Studenten – maar ook professionals – creëren in deze visie eigen persoonlijke leernetwerken via social media, blogs en andere (niet per se internetgerelateerde) sociale structuren. De community of inquiry lijkt een afgeschermde en naar binnen gerichte leergemeenschap zonder die lijntjes naar buiten.

Community of Learning of toch Community of Inquiry
Misschien mis ik (nog?) de kern van het hele model, maar ik vraag mij af waarom het Community of Inquiry heet en niet gewoon Community of Learning.

Advertenties

3 gedachtes over “Community of Inquiry

  1. En ook de docent zou denk ik meer verbonden moeten zijn met de buitenwereld. Het Connectivisme zoals door Downes en Siemens beschreven, heeft mij in ieder geval zeer geholpen om te begrijpen hoe leren in nieuwe verbanden die mogelijk zijn door de digitalisering van de wereld, echt anders plaats vindt dan alleen binnen de denkwereld van het sociaal constructivisme te blijven. Stap voor stap verder dus….

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s